söndag 17 september 2017

Att rösta eller inte rösta?

Idag jobbar jag med kyrkovalet. Jag är inte med i kyrkan och får inte rösta, men jag gillar demokrati och att tjäna lite extra pengar. Däremot är jag kluven när det gäller politik, partier och kyrkan - jag tycker inte riktigt att de passar ihop...

Allt är politik. Bara man ska köpa en varmkorv är det politik. Alltså är även kyrkan politisk, men jag tycker att partierna ska hålla sej borta och låta kyrkan sköta sej själv. Det är ju faktisk bara i Svenska kyrkan man röstar... alla andra kyrkor har andra sätt att sköta sitt åtagande. Tror jag...

Har man rösträtt ska man utnyttja den! Det är en rättighet som jag tycker är en skyldighet. Eftersom mitt engagemang i kyrkan inte finns och jag heller inte har någon kristen livssyn eller tro så gick jag ur kyrkan för ett antal år sedan. Jag ser det lite som en klubb eller förening, där man är medlem om man är intresserad och då också engagerar sej och tar del av allt som erbjuds. Jag får alltså inte rösta eller ta del av det som kyrkan erbjuder - men jag tycker att den är viktig och ska finnas för dem som är intresserade.

Att jag engagerar mej i valet är helt enkelt ett sätt att tjäna några extra kronor. Jag tycker att valarbetet är roligt, man träffar folk man inte sett på länge och är en del av processen. Riksdagsvalet är förstås lite mer intressant för mej och mycket större, men valarbetet är detsamma. Jag har jobbat i varenda val som funnits sedan slutet av 90-talet och nu är hela familjen involverad.

Demokrati är viktigt! Folk slåss för sin rösträtt och det är ju inte länge sedan kvinnor inte fick rösta i Sverige. Rösträtten är faktiskt något av det viktigaste vi har, vi måste värna om den och använda den. Vi måste också få våra barn att förstå vikten av att ha en rösträtt och vara goda förebilder genom att gå och rösta istället för att strunta i det och kasta bort sin röst och därmed låta andra bestämma. Barn som får följa med till vallokalen ser det senare som en självklarhet.

Vi öppnade vår röstlokal kl 9 och stänger den kl 20. Jag har haft rast en stund och städat klart trädgården under den tiden. Nu ska jag strax gå tillbaka och vara kvar där resten av dagen och kvällen. Klockan 20 stänger vi, och det är först då vi börjar räkna rösterna som ska ringas in till valnämnden. Det kommer gå ganska snabbt, vi är nog färdiga vid 22.

Om ett år är det val igen och då är det betydligt mer jobb! Då kommer jag inte att sitta i en vallokal, min kropp orkar inte det längre. Då är man igång från 7 till kanske 2-3 på natten, det funkar inte för mej. Så jag jobbar bakom kulisserna istället med bla förtidsrösterna, då behöver man inte jobba på natten...

Vill du också jobba i ett val? Gäller det kyrkan tar du kontakt med det man för kallade pastorsexpeditionen och anmäler ditt intresse. Gäller det riksdagsvalet tar du kontakt med kommunens valnämnd. Det är ett kul jobb och intressant att se hur allt går till bakom och i ett val. Ett bra sätt att tjäna en extra peng är det också, åsså får man träffa en massa gamla bekanta  :-)

Gå och rösta nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad av ett litet fotavtryck: